הרכבים החשמליים החדישים הנראים יותר ויותר בכבישי ארצנו, מחוללים מהפכה של ממש בעולם הרכב, ומבטיחים לנו טווח נסיעה גבוה מאי פעם. במידה ואנחנו מתעניינים ברכישה של רכב מסוג זה, חשוב להבין מה טווח הנסיעה המדויק של כל רכב חשמלי, וכדאי לדעת מה משפיע על טווח הנסיעה הזה. במאמר הזה ננסה לעזור לכם להבין לאיזה טווח רכבים חשמליים יכולים לנסוע כיום, וכיצד מתכננים בצורה נכונה את הנסיעה בהם.
טעינת רכב חשמלי – פתרון הכרחי לכל נהג
אז כן, אתם יודעים כבר, הרכבים החשמליים עשו בשנים האחרונות כניסה משמעותית ללובי של אולמות ועולמות הרכב. החידוש הזה דורש מאתנו בעלי הרכבים, גם פתרונות חדשים בכל מה שנוגע לטעינת הרכב. כל רכב חשמלי זקוק לטעינה קבועה ויעילה של הסוללה שלו, ואצל מרבית בעלי הרכבים החשמליים הפתרון הקבוע הוא עמדת טעינה ביתית. עם זאת, עמדת הטעינה הביתית לא עונה על כל צרכי הנהגים ברכב החשמלי, לפחות לא על שניים מרכזיים. הצורך הראשון הוא מהירות – עמדות טעינה ביתיות הן עמדות יחסית איטיות, ועל מנת להגיע לטעינה מהירה, הרכב צריך להיות מחובר אליהן כמה שעות לכל הפחות. הצורך השני הוא ניידות – כשמה כן היא, עמדת הטעינה הביתית מותקנת בבית, ואינה נותנת פתרון כאשר צריך לטעון את הרכב החשמלי מחוץ לבית. במצב כזה, הפתרון האיכותי שנותן מענה לשני הצרכים הללו הוא עמדות הטעינה האולטרה מהירות של פז Charge שניתן למצוא בתחנות פז נבחרות. נכיר את העמדות האלה ואת השימוש בהן לעומק, ממש עכשיו.
מה הן עמדות מהירות, ואיך הן עובדות?
בשביל להבין מה הן בדיוק עמדות טעינה מהירות ומה הופך אותן למהירות ואפקטיביות כל כך, צריך להתחיל ברקע קצר על חשמל.
סוללת הרכב החשמלי, כמו כל סוללה נטענת, עובדת בזרם ישיר – DC. החשמל הביתי שזורם בשקעי החשמל שלנו, ושעליו מבוססות גם עמדות טעינה לרכב חשמלי שמותקנות בבית, הוא זרם עקיפין – AC. במהלך טעינת הרכב מתבצעת המרה של הזרם – מה שהופך את התהליך לאיטי יותר.
עמדות טעינה אולטרה מהירות הן עמדות טעינה שעובדות בעצמן בזרם ישיר ובעוצמה גבוהה, כך שלא צריך לבצע המרה של הזרם, ובהתאם לכך הרכב נטען במהירות. עמדות אלה דורשות תשתית מיוחדת, ולא יכולות להיות מותקנות בסביבה ביתית אלא רק במרחבים שהוסבו במיוחד למטרה זאת. את המרחבים האלה אתם מכירים היום כתחנות פז, שהוסבו לטעינה חשמלית עם פז Charge (ניתן למצוא את התחנות הללו במפת עמדות הטעינה שבאתר פז ובאפליקציית yellow).
עד כמה מהירה הטעינה בעמדות המהירות?
התשובה היא מהירות מאוד ביחס לכל אפשרות טעינה אחרת לרכבים חשמליים. אם נשווה סוגי עמדות טעינה לרכב חשמלי, נגלה שמדובר בטעינה המהירה ביותר שקיימת בשוק כיום.
עמדת טעינה ביתית לרכב חשמלי שעובדת ב-16 אמפר תטען במלואה סוללה של רכב חשמלי ממוצע בזמן שנע סביב 14-15 שעות.
עמדה ביתית של 32 אמפר תעשה זאת בזמן שנע סביב 7-8 שעות.
עמדה טעינה אולטרה מהירה בתחנת פז, תטען במלואה סוללה של רכב חשמלי ממוצע של חצי שעה! בהתאם לרמת מילוי הסוללה בהתחלה ונפח הסוללה המקסימלי.
כמו שאתם בוודאי מבינים, מדובר בעמדות שהופכות את טעינת הרכב החשמלי לתהליך הרבה יותר מהיר ויעיל.