רכבים חשמליים הם השקעה משתלמת מאוד מבחינת איכות הרכב, איכות הסביבה וכמובן שגם מבחינת ההוצאות החודשיות. לכן, ברור מדוע רבים בוחרים לעבור לרכבים חשמליים, ומדוע מדובר בתעשייה שנמצאת בנסיקה. עם זאת, כמובן שגם רכבים חשמליים צריכים להיטען, ובניגוד לתדלוק בתחנת דלק, טעינה של רכב חשמלי יכולה לקחת לא מעט זמן. כמה זמן לוקח לטעון רכבים חשמליים שונים, ומה משפיע על כך? ננסה להבין כאן.
השקעה ברכב חשמלי דורשת מחשבה על הטעינה שלו
עד לא מזמן, המחשבה על טעינת רכב לפני שאנחנו יוצאים לנסיעה, הייתה נשמעת קצת כמו מדע בדיוני. רכבים חשמליים הם אמנם לא המצאה חדשה כל כך, אבל אין ספק שמדובר בתחום שהתקדם באופן משמעותי ביותר בשנים האחרונות. יותר ויותר רכבים חשמליים מוצאים את דרכם לשוק הישראלי, ורק בשנה החולפת נמסרו עשרות אלפי רכבים חשמליים חדשים.
בניגוד לרכבי בנזין רגילים, בהם כל התדלוק מתרחש בתחנות דלק חיצוניות, עם רכבים חשמליים צריך להקדיש קצת יותר מחשבה לכל מה שקשור לטעינת הרכב. בין השאר חשוב להכיר את זמני הטעינה השונים של רכבים חשמליים בהתאם לסוג עמדת הטעינה בה משתמשים.
סוגי עמדות וזמני הטעינה של כל אחת מהן
• עמדות טעינה ביתיות: עמדת טעינה ביתית לרכב חשמלי היא הפתרון המועדף על רוב ציבור בעלי הרכבים החשמליים, ובצדק. את עמדת הטעינה מתקינים בחניית הרכב. היא עובדת על זרם עקיף (AC), אך בעומס חשמלי גבוה. לרכב עם טווח נסיעה של כ-300 ק"מ, הטעינה תיקח בדרך כלל כ-7-8 שעות. כך, מדובר במצב אידאלי לטעינה מלאה של הרכב במהלך הלילה, כשהוא יחכה לכם עם סוללה מלאה בבוקר.
• עמדות טעינה מהירות: עמדות טעינה אולטרה מהירות משתמשות בזרם ישיר (DC) בהספק עבודה גבוה מאוד. ניתן להתקין אותן בעיקר בתחנות דלק ונקודות ייעודיות לטעינה (הן דורשות תשתית מתאימה שלא ניתן להתקין בבנייני מגורים). עמדות אלה טוענות במהירות, עם הגעה ל-80% מנפח הסוללה ברכב חשמלי ממוצע תוך זמן של כחצי שעה. אם אתם בנסיעה ארוכה עם הרכב החשמלי, אין ספק שמדובר בפתרון האפקטיבי ביותר. עמדות כאלו ניתן למצוא היום כבר בעשרות מתחמי פז ברחבי הארץ.